ZAGADNIENIA I NOTATKI
PRACA KLASOWA Z J.POLSKIEGO-RENESANS (09.03.10)
1.Znaczenie nazwy epoki.
Nazwa epoki-odrodzenie kultury antycznej. Renesans-odrodzenie.
2.Dwa ważne wydarzenia, które wpłynęły na rozwój renesansu i jak?
-wynalezieni druku przez Johanna Gutenberga w 1455r.-drukuje się szybciej, niż tworzy rękopisy; drukowane książki były tańsze od rękopisów, co stworzyło możliwość szybkiego i masowego rozpowszechniania idei.
-wielkie odkrycia geograficzne (1492r.-odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba)-zmian ówczesnych poglądów ludzi na świat i wytwory jego kultury.
3
Michał Anioł | Francesco Petrarka | Niccolo Machiavelli |
rzeźba, architektura, malarstwo | poezja | filozofia |
W architekturze zerwał z ideałem renesansowej harmonii na rzecz subtelnego kształtowania rzeźb, bryły budowli. watykańska bazylika św. Piotra | Pierwszy humanista, zasłynął z „Sonetów dla Laury”; „Sonet 85” Dominantą stylistyczną są antytezy, podm.lir. To zakochany mężczyzna, którym szarpią przeciwstawne uczucia. | Opisuje własne doświadczenia i koncepcje polityczne;„Książę” Wg niego walkę można toczyć na dwa sposoby: prawem i siłą. Pierwszy jest ludzki, a drugi zwierzęcy. Dobry władca powinien być lwem i lisem, czyli powinien być odważny i chytry. Nie musi on dotrzymywać słowa, gdy przynosi mu to szkodę. |
4Dlaczego „Żywot człowieka poczciwego...” należy do literatury popularnej?
-przeznaczony dla przeciętnego czytelnika-szlachcica, ciekawego świata
-miał bawić i uczyć, być pomocny w życiu
-napisany prostym językiem
5.Dwa wydarzenia z życia Jana Kochanowskiego, które świadczą o tym, że był renesansowym humanistą.
-studiował w Akademii Krakowskiej, Królewcu i Padwie (znał grekę i łacinę)
-po powrocie z Włoch został sekretarzem króla Zygmunta Augusta
6.Antropocentryzm
Człowiek jest ośrodkiem otaczającego świata.
7.Wskaż trzy podobieństwa między dziełem Jana Kochanowskiego a Mirandoli. (na podstawie fragmentów utworów)
8.Porównaj średniowieczny i renesansowy ideał życia.
9.Scharakteryzowanie podmiotu lirycznego, wskazać topos (motyw).
10.Cechy wiersza sylabicznego
-stała lub powtarzalna liczba sylab w wersach
-w wersach zawierających powyżej 8 sylab-średniówka (przerwa na oddech)
-stały akcent na przedostatniej sylabie w wersie i przed średniówką
-rymy żeńskie
-przerzutnia.
11.Wskaż przerzutnię (przeniesienie części zdania do następnego wersu).
12.Wskazać postawę filozoficzną. (epikureizm-carpe diem, ciesz się życiem; stoicyzm-przyjmuj wszystko ze spokojem)
13.Wypisać cechy idealnego władcy na podstawie fragmentu utworu.
14.Porównać Makbeta-władcę w kontekście pieśni Kochanowskiego (zapewne będzie podany fragment).
15.Tragedia antyczna a szekspirowska
Tragedia antyczna | Tragedia szekspirowska |
Obowiązuje zasada trzech jedności: czasu (nie może przekraczać 24 godzin), miejsca (jedno miejsce wydarzeń) i akcji (jednowątkowa). | Złamana zasada trzech jedności. |
Maksymalnie trzech aktorów na scenie. | Występują sceny zbiorowe. |
Obecność chóru. | Zrezygnowanie z chóru. |
Tekst podzielony na epejsodiony i stasimony. | Tekst podzielony na akty i sceny. |
Brak scen krwawych. | Sceny krwawe. |
Katharsis. | Brak katharsis. |
Obowiązek zasady decorum. | Nie obowiązuje zasada decorum; mieszanie konwencji: tragizmu i komizmu. |
Los: przeznaczenie i fatum; świat ludzi i niewidzialny świat bogów, decydujących o przeznaczeniu. | Wolna wola, wolny wybór. Świat bogów jest zastąpiony światem fantastycznym, który wskazuje bohaterom drogę do zła, ale to od bohatera zależy, czy ja wybierze. |
Zasadniczą treścią dramatu jest konflikt dwóch równorzędnych racji (konflikt tragiczny). | Konflikt dwóch racji zastąpiony konfliktem wewnętrznym bohatera. |
Bohater się nie zmienia. | Dynamizm postaci. |
Bohater ukazany jest przede wszystkim w działaniu. | Psychologia postaci, dokładna charakterystyka bohatera. |
To chyba wszystko...
Przepraszam za błędy ortograficzne, interpunkcyjne, składniowe, językowe i jakie tam jeszcze da się zrobić :)
xoxo
San
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz