MY :)

MY :)

środa, 3 marca 2010

Renesans

ZAGADNIENIA I NOTATKI

PRACA KLASOWA Z J.POLSKIEGO-RENESANS (09.03.10)

1.Znaczenie nazwy epoki.

Nazwa epoki-odrodzenie kultury antycznej. Renesans-odrodzenie.

2.Dwa ważne wydarzenia, które wpłynęły na rozwój renesansu i jak?

-wynalezieni druku przez Johanna Gutenberga w 1455r.-drukuje się szybciej, niż tworzy rękopisy; drukowane książki były tańsze od rękopisów, co stworzyło możliwość szybkiego i masowego rozpowszechniania idei.

-wielkie odkrycia geograficzne (1492r.-odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba)-zmian ówczesnych poglądów ludzi na świat i wytwory jego kultury.

3

Michał Anioł

Francesco Petrarka

Niccolo Machiavelli

rzeźba, architektura, malarstwo

poezja

filozofia

W architekturze zerwał z ideałem renesansowej harmonii na rzecz subtelnego kształtowania rzeźb, bryły budowli.

watykańska bazylika św. Piotra

Pierwszy humanista, zasłynął z „Sonetów dla Laury”;

„Sonet 85”

Dominantą stylistyczną są antytezy, podm.lir. To zakochany mężczyzna, którym szarpią przeciwstawne uczucia.

Opisuje własne doświadczenia i koncepcje polityczne;„Książę”

Wg niego walkę można toczyć na dwa sposoby: prawem i siłą. Pierwszy jest ludzki, a drugi zwierzęcy. Dobry władca powinien być lwem i lisem, czyli powinien być odważny i chytry. Nie musi on dotrzymywać słowa, gdy przynosi mu to szkodę.


4Dlaczego „Żywot człowieka poczciwego...” należy do literatury popularnej?

-przeznaczony dla przeciętnego czytelnika-szlachcica, ciekawego świata

-miał bawić i uczyć, być pomocny w życiu

-napisany prostym językiem

5.Dwa wydarzenia z życia Jana Kochanowskiego, które świadczą o tym, że był renesansowym humanistą.

-studiował w Akademii Krakowskiej, Królewcu i Padwie (znał grekę i łacinę)

-po powrocie z Włoch został sekretarzem króla Zygmunta Augusta

6.Antropocentryzm

Człowiek jest ośrodkiem otaczającego świata.

7.Wskaż trzy podobieństwa między dziełem Jana Kochanowskiego a Mirandoli. (na podstawie fragmentów utworów)

8.Porównaj średniowieczny i renesansowy ideał życia.

9.Scharakteryzowanie podmiotu lirycznego, wskazać topos (motyw).

10.Cechy wiersza sylabicznego

-stała lub powtarzalna liczba sylab w wersach

-w wersach zawierających powyżej 8 sylab-średniówka (przerwa na oddech)

-stały akcent na przedostatniej sylabie w wersie i przed średniówką

-rymy żeńskie

-przerzutnia.

11.Wskaż przerzutnię (przeniesienie części zdania do następnego wersu).

12.Wskazać postawę filozoficzną. (epikureizm-carpe diem, ciesz się życiem; stoicyzm-przyjmuj wszystko ze spokojem)

13.Wypisać cechy idealnego władcy na podstawie fragmentu utworu.

14.Porównać Makbeta-władcę w kontekście pieśni Kochanowskiego (zapewne będzie podany fragment).

15.Tragedia antyczna a szekspirowska

Tragedia antyczna

Tragedia szekspirowska

Obowiązuje zasada trzech jedności: czasu (nie może przekraczać 24 godzin), miejsca (jedno miejsce wydarzeń) i akcji (jednowątkowa).

Złamana zasada trzech jedności.

Maksymalnie trzech aktorów na scenie.

Występują sceny zbiorowe.

Obecność chóru.

Zrezygnowanie z chóru.

Tekst podzielony na epejsodiony i stasimony.

Tekst podzielony na akty i sceny.

Brak scen krwawych.

Sceny krwawe.

Katharsis.

Brak katharsis.

Obowiązek zasady decorum.

Nie obowiązuje zasada decorum; mieszanie konwencji: tragizmu i komizmu.

Los: przeznaczenie i fatum; świat ludzi i niewidzialny świat bogów, decydujących o przeznaczeniu.

Wolna wola, wolny wybór. Świat bogów jest zastąpiony światem fantastycznym, który wskazuje bohaterom drogę do zła, ale to od bohatera zależy, czy ja wybierze.

Zasadniczą treścią dramatu jest konflikt dwóch równorzędnych racji (konflikt tragiczny).

Konflikt dwóch racji zastąpiony konfliktem wewnętrznym bohatera.

Bohater się nie zmienia.

Dynamizm postaci.

Bohater ukazany jest przede wszystkim w działaniu.

Psychologia postaci, dokładna charakterystyka bohatera.


To chyba wszystko...

Przepraszam za błędy ortograficzne, interpunkcyjne, składniowe, językowe i jakie tam jeszcze da się zrobić :)

xoxo

San


Brak komentarzy: